2. Oil prices: implications for FX markets
Analysen 12.03.2020

Oil prices: implications for FX markets

Our EM macro and FX Strategist Koon Chow and our Global Head of Forex Strategy Peter Kinsella discuss the steep decline in the oil price and its significant implications for FX markets.

On Monday, oil prices fell by nearly 30% following Saudi Arabia’s decision to increase its oil production by 1.5 million barrels per day, which surprised markets as they had anticipated that OPEC and Russia would cut output. The decision to dramatically increase it instead is an explicit attempt to drive higher-cost oil producers out of business. Investors need to be prepared for an extended period of low oil prices: in 2014, Saudi Arabia pursued a similar strategy and it took nearly two years for OPEC to eventually agree on production cuts to bolster the price.

This will have significant implications for the global economy. For oil-producing countries, energy-related investments will decline substantially and their currencies will continue to weaken as their terms of trade worsen. Energy importers will benefit from lower oil prices, but amid heightened risk-aversion any savings are unlikely to be spent. Meanwhile central banks will maintain a loosening bias, because lower oil prices will reduce core and headline inflation rates around the world.

Our expertise

Peter_Kinsella_150x150.jpg
Peter Kinsella
Global Head of Forex Strategy

CHOW_Koon_150x150.jpg
Koon Chow
EM Macro and FX Strategist

Download the podcast

Analysen 01.10.2020

COVID-19: Die UBP hält Sie auf dem Laufenden

Seit dem Ausbruch des Coronavirus begleiten und unterstützen wir unsere Kunden während dieser ungewöhnlichen Zeit einer weltweiten Gesundheitskrise. Die Bank informiert Sie regelmässig über die Anpassungen ihrer Massnahmen an die von den Gesundheitsbehörden vorgegebenen Vorsichtsregeln. Ausserdem kommen unsere Experten zu Wort, welche auf die Auswirkungen der Pandemie auf die Weltwirtschaft und die Finanzmärkte eingehen.

Analysen 30.06.2020

Aktualisierter Ausblick 2020

Weltwirtschaft - quo vadis?

Analysen 24.06.2020

Market turmoil brings new opportunities for pragmatic investors

March 2020 was difficult time for many investors, as COVID-19 spread across Europe and the US, leading to sharp sell-offs in fixed-income credit markets. While such market turbulence is not to be welcomed, its occurrence can create opportunities.

Analysen 26.11.2020

Europäische Small Caps - aufstrebende Börsenstars

Kleinere Firmen bieten spannende Wachstumschancen

Analysen 24.11.2020

Perlen im SMID-Cap-Segment in Europa und der Schweiz

Unternehmen kleiner und mittlerer Kapitalisierung verzeichnen oftmals höhere Wachstumsraten und Renditen als Grosskonzerne. Es ist einfacher, ein kräftiges Wachstum von einer kleineren Basis aus zu generieren. Die sogenannten SMID Caps bieten Anlegern eine Positionierung in langfristigen Wachstumstrends.

Analysen 21.11.2020

UBP Investment Outlook 2021