2. Italy – Back in the firing line
Analysen 23.04.2020

Italy – Back in the firing line

Our Global Head of Forex Strategy, Peter Kinsella, discusses how Italian bond yield increases are going to affect the euro.

This week the Eurogroup will meet to try to find a solution to financing COVID-19-related health and income support measures for the most badly affected EU nations. Italy, in particular, has forcefully argued for the costs to be borne by the whole of the EU. This has, however, been rejected by northern European countries, who fear that it will lead to a mutualisation of eurozone debt. We anticipate that the Eurogroup will either increase the European Stability Mechanism’s (ESM) borrowing capacity or seek to leverage the European Commission’s future budget revenues. These measures may bring some relief to markets in the short term, however, when the crisis passes, Italy could easily run a debt-to-GDP profile of around 160%.

Consequently, we believe that recent Italian yield increases will be sustained over the medium term, because investors will demand higher risk premia for holding Italian debt. The ECB has allocated around 40% of its recent asset purchases to Italian debt, which is far in excess of the Italian share of the ECB’s capital key. In the absence of ECB purchases, Italian yields would be substantially higher.

When the global recovery emerges in the third quarter, we believe that investors will pay closer attention to eurozone yield developments and this may present material risks for EUR exchange rates.

Our expertise

Peter_Kinsella_150x150.jpg
Peter Kinsella
Global Head of Forex Strategy

Diskretionäres Portfolio-management: Sie haben die Zügel in der Hand

Ihre Ziele und Wünsche sind einzigartig – genauso wie unser Ansatz im diskretionären Portfoliomanagement

Analysen 10.02.2021

COVID-19: Die UBP hält Sie auf dem Laufenden

Seit dem Ausbruch des Coronavirus begleiten und unterstützen wir unsere Kunden während dieser ungewöhnlichen Zeit einer weltweiten Gesundheitskrise. Die Bank informiert Sie regelmässig über die Anpassungen ihrer Massnahmen an die von den Gesundheitsbehörden vorgegebenen Vorsichtsregeln. Ausserdem kommen unsere Experten zu Wort, welche auf die Auswirkungen der Pandemie auf die Weltwirtschaft und die Finanzmärkte eingehen.

Analysen 17.12.2020

UBP Investment Outlook 2021

Schöne neue Welt

Analysen 24.11.2020

Perlen im SMID-Cap-Segment in Europa und der Schweiz

Unternehmen kleiner und mittlerer Kapitalisierung verzeichnen oftmals höhere Wachstumsraten und Renditen als Grosskonzerne. Es ist einfacher, ein kräftiges Wachstum von einer kleineren Basis aus zu generieren. Die sogenannten SMID Caps bieten Anlegern eine Positionierung in langfristigen Wachstumstrends.

Analysen 14.04.2021

The vaccine disrupting the pharma industry

UBP talks to Stéphane Bancel, Moderna CEO, to learn how the mRNA technology not only made one of the first COVID-19 vaccines possible, but, more importantly for investors, has the potential to disrupt the broader pharmaceutical industry in its wake.

Analysen 05.04.2021

Transitioning to a Brave New World

Volatility is back in Chinese equity markets: after rallying 90% from its trough in March 2020 to a peak in February 2021, MSCI China has fallen by 16% over the past month.

Analysen 24.03.2021

Diskretionäres Portfolio-management: Sie haben die Zügel in der Hand